THE WEDDING SINGER’S DAUGHTER DIRECTED BY HAIFAA AL-MANSOUR

ค่ำคืนยามราตรียุค 1980 ในเมืองรียาด ประเทศซาอุดิอาระเบีย รองเท้าส้นสูงอันสง่างามระยิบระยับหลากหลายคู่ทยอยเคลื่อนไหวออกจากรถยนต์ ภาพสุภาพสตรีในชุดคลุมอบายะห์ (Abayas) สีดำกำลังเดินมุ่งหน้าเข้าไปในห้องโถงจัดงานวิวาห์ ซึ่ง ณ ที่นั้นเอง คือสถานที่ที่พวกเธอจะเผยให้เห็นถึงความงดงามภายใต้ผ้าคลุมที่ห่อหุ้มกายไว้อย่างมิดชิด หญิงสาวปรากฏตัวในชุดเดรสสุดตระการตาพร้อมทรงผมแสนโดดเด่น ตัวตนอันแท้จริงได้ถูกปลดปล่อยบนพื้นที่ที่ปราศจากสุภาพบุรุษแห่งนี้ เนื่องจากประเพณีงานแต่งงานของชาวซาอุฯ นั้นมีกฏการแบ่งแยกอย่างเข้มงวด บรรดาผู้ร่วมงานกำลังสนุกสนานไปกับเสียงเพลงโดยนักร้องงานแต่งงาน จนกระทั่งงานสะดุดลงเพราะไฟฟ้าขัดข้อง แขกต่างบ่นกึ่งต่อว่านี่คือนักร้องงานแต่งงานที่ห่วยแตกที่สุดลูกสาววัยเด็กของนักร้องนั้นจะสามารถช่วยกู้ศักดิ์ศรีคืนมาให้แม่เธอได้หรือไม่?! 

The Wedding Singer’s Daughter กำกับโดย Haifaa Al-Mansour คือหนังสั้นเรื่องที่ 16 จาก Miu Miu Women’s Tales เป็นซีรี่ย์ภาพยนตร์สั้น ซึ่งกำกับโดยสุภาพสตรีผู้ยกย่องสตรีนิยมประจำศตวรรษที่ 21 

Haifaa Al-Mansour ถือเป็นผู้กำกับหญิงคนแรกของประเทศซาอุดิอาราเบีย แม้จะพักอาศัยประจำในเมืองลอสแอนเจลิส สหรัฐอเมริกา ผลงานเดบิวต์ของเธอคือเรื่อง Wadjda (ปีพ.ศ. 2013) เกี่ยวกับเด็กสาวหัวรั้นผู้ที่ต้องการแหกกฏของสังคมด้วยการปั่นจักรยาน ซึ่งได้รับความสนใจและประสบความสำเร็จอย่างล้นหลาม อีกทั้งยังเป็นภาพยนตร์ภาษาต่างชาติผลงานแรกจากประเทศซาอุดิอาราเบียที่ได้เข้าชิงรางวัลออสการ์ สำหรับประเทศที่กำลังเผชิญกับการปฏิรูปวัฒนธรรม อาทิเช่น การยกเลิกกฏหมายสุภาพสตรีห้ามขับรถยนต์ หรือเปิดบริการโรงภาพยนตร์ให้แก่สาธารณชนเป็นที่แรก เป็นต้น ภาพยนตร์เรื่อง The Perfect Candidate ของ Al-Mansour จึงเป็นผลงานเรื่องแรกที่จะได้รับการสนับสนุนจาก Saudi Film Council โดยเป็นภาพยนตร์แนวคอมเมดี้-ดราม่า เนื้อหาเกี่ยวกับแพทย์สาวผู้มีความใฝ่ฝันในการเข้าร่วมการเลือกตั้งที่แข่งขันกับผู้สมัครชายอันดุเดือด

“การให้เวลาและค่อยๆ สร้างผลงานขึ้นตามขั้นตอนนั้นสำคัญมาก” ผู้กำกับหญิง Al-Mansour กล่าว ความอดทนจะนำพาความสำเร็จมาให้ในที่สุด Rotana Tarabzouni นักแสดงนำในเรื่อง The Wedding Singer’s Daughter และผู้ซึ่งแต่งเพลงร่วมกับ The Real Satta ได้อธิบายเกี่ยวกับตนเองและผู้หญิงจากช่วงยุคเดียวกันกับเธอว่า “มันคือความเจ็บปวดที่น่าตื่นเต้นและจำเป็นจะต้องเจอของผู้คนในสังคมที่กำลังเผชิญกับช่วงยุคแห่งการปฏิรูปและฟื้นฟู” เมื่อพูดถึงฉากงานวิวาห์ในหนังสั้นร่วมกับ Miu Miu (มิว มิว) Al-Mansour เชื่อว่า “พิธีแต่งงานคือกระจกที่สะท้อนสังคมในซาอุฯ ด้านการแบ่งแยก แยกส่วนของเรื่องเพศและชนชั้นได้อย่างชัดเจนที่สุด ฉันต้องการบอกเล่าเรื่องราวผู้คนเหล่านั้น และจับความรู้สึกอันเปราะบางผ่านหนังสั้นเรื่องนี้”

ไม่เพียงเท่านั้น Al-Mansour ได้กล่าวอีกว่า Women’s Tales เป็นโปรเจ็คที่สร้างแรงบันดาลใจอันดีเยี่ยมตลอดมาเพราะว่า “มันสำคัญมากเมื่อผู้หญิงสามารถถ่ายทอดเรื่องราวของตนเองได้อย่างอิสระ ในบางครั้งถือเป็นเรื่องที่ทำได้ยาก” ในหนังสั้นเรื่องใหม่เรื่องนี้ ลูกสาววัยเด็กของนักร้องงานแต่งงานคือฮีโร่ เธอปล่อยผ่านและไม่สนใจคำพูดจาดูถูกของเด็กสาวคนอื่นๆ หากแต่เธอเลือกที่จะใช้ความฉลาดหลักแหลมว่องไวของเธอแทน เสมือนกับผู้กำกับภาพยนตร์อิสระ “สำหรับฉัน ลูกสาวคือตัวแทนของอนาคต และอนาคตจะขึ้นอยู่กับคนนอก”

ผลงาน Women’s Tales ที่ผ่านมา ประกอบไปด้วยเรื่อง Hello Apartment โดย Dakota Fanning; (The [End) of History Illusion] โดย Celia Rowlson-Hall; Carmen โดย Chloë Sevigny; That One Day โดย Crystal Moselle; Seed โดย Naomi Kawase; Les 3 Coutons โดย Agnes Varda; De Djess โดย Alice Rohrwacher; Somebody โดย Miranda July; Spark and Light โดย So Yong Kim; Le Donne della Vucciria โดย Hiam Abbass; The Door โดย Ava DuVernay; It’s Getting Late โดย Massy Tadjedin; The Woman Dress โดย Fiada Colagrande; Muta โดย Lucrecia Martel และ The Powder Room กำกับโดย Zoe Cassavetes

หนังสั้นเรื่องใหม่ของ Haifaa Al-Mansour ภายใต้โปรเจ็ค Women’s Tales ได้ฉาย ณ งาน Venice Film Festival’s Giornate degli Autori ในวันที่ 2 กันยายน 2561 ร่วมกับหนังสั้น Hello Apartment โดย Dakota Fanning

 

THE WEDDING SINGER’S DAUGHTER – DIRECTED BY HAIFAA AL-MANSOUR

It’s nighttime in 1980s Riyadh, Saudi Arabia. Glittery and glamorous heels climb out of cars. Women shrouded in traditional black abayas make their way into a wedding hall. There, they reveal what’s underneath: dazzling dresses and wild hair. Their true selves set free, unseen by male gaze. There are strict segregation rules in Saudi weddings. All eyes and ears are on the wedding singer; until the electricity cuts out suddenly. “This is the worst wedding singer ever,” guests mutter, condescendingly. Will the young daughter manage to save her mother’s dignity?

The Wedding Singer’s Daughter, directed by Haifaa Al-Mansour, is the 16th commission from Miu Miu Women’s Tales. The acclaimed short-film series invites today’s most profound and original female directors to investigate vanity and femininity in the 21st century.

Based in Los Angeles, Haifaa Al-Mansour is considered the first female Saudi filmmaker. Her debut feature, Wadjda (2013) -about a rebellious girl who wants to break societal laws and ride her bicycle- was a breakout hit, and the first ever foreign-language Oscar entry from Saudi Arabia. As the country undergoes unprecedented cultural reform, which has recently seen women be given the right to drive and the first cinemas open to the public, Al-Mansour’s next film, The Perfect Candidate, will be the first feature to be supported by the new national Saudi Film Council. The comedy-drama follows a young female physician who dreams of participating in male-dominated, municipal elections.

“Trying to build things up, step by step, is very important,” says Al-Mansour. “Patience pays off.” Indeed, Saudi pop-singer Rotana Tarabzouni — who plays the lead character in The Wedding Singer’s Daughter, and composed the music with The Real Satta — describes herself and the women of her generation as, “the necessary and exciting growing pains of any society going through a reform and artistic renaissance.” About the marital setting of her new Miu Miu film, Al-Mansour believes that, “weddings are the actual mirror of society in Saudi Arabia: segregated, fragmented, along gender and class. I wanted to tell the story of those people, and capture that tenderness.”

Al-Mansour says that Women’s Tales have been an inspiring project because, “It’s very important for women to tell their stories. And sometimes it’s hard.” In this new story, the singer’s young daughter is the unlikely heroine. She ignores the other girls’ scornful judgment, and instead uses her nimble mind, just like an independent film-director. “For me, the little girl represents the future,” reveals Al-Mansour, “and the future belongs to outsiders.”

Previous Women’s Tales are: Hello Apartment by Dakota Fanning; (The [End) of History Illusion] by Celia Rowlson-Hall; Carmen by Chloë Sevigny; That One Day by Crystal Moselle; Seed by Naomi Kawase; Les 3 Boutons by Agnès Varda; De Djess by Alice Rohrwacher; Somebody by Miranda July; Spark and Light by So Yong Kim; Le Donne della Vucciria by Hiam Abbass; The Door by Ava DuVernay; It’s Getting Late by Massy Tadjedin; The Woman Dress by Giada Colagrande; Muta by Lucrecia Martel; and The Powder Room by Zoe Cassavetes.

Haifaa Al-Mansour’s new episode for Women’s Tales will be premiered at the Venice Film Festival’s Giornate degli Autori on September 2nd 2018, along with a screening of Hello Apartment by Dakota Fanning.